Gewoontes veranderen

by

Verandering is voor de meeste mensen moeilijk. Wanneer ik mijn studenten vraag waarom dat zo is reageren de meeste met “comfort zone” en ze hebben gelijk. Volgens onderzoek hebben we hersenpatronen aangemaakt voor die dingen die we routinematig doen en waar we ons comfortabel bij voelen. Daaruit vloeit voort dat we tijd en moeite moeten investeren om nieuwe gewoontes aan te leren en zo een nieuw hersenpatroon te bouwen. En dit is de crux: Tijd en Moeite!

Een voorwaarde om dit te bereiken is dat je niet tevreden bent met je huidige situatie en het verlangen hebt het voor iets beters in te ruilen. We noemen dit “noodzaak tot veranderen”. Laten we hier wat dieper op ingaan en een voorbeeld gebruiken:

De meesten van ons starten de werkdag met het openen van de email. Het nadeel hiervan is dat de plannen die je voor deze dag had waarschijnlijk door de verzoeken en vragen in je In Box uit het raam zijn. Maar er is ook een voordeel en dat is de valkuil, welke het zo moeilijk maakt te veranderen.

Michelle Rees schrijft in haar artikel de “Neuroscience of Breaking Habits” dat dit ook een beloning is. Door onmiddellijk in je email te duiken, wordt je nieuwsgierigheid, je honger te weten wat er de afgelopen 12 uur is gebeurd bevredigd….. je wordt beloond. De truc, vervolgt zij, is dit gedrag te vervangen met iets van een zelfde beloningswaarde.

In ons geval vragen wij onze deelnemers in het PEP® Programma “het eerste uur van de werkdag in te plannen voor een belangrijke Taak of Activiteit en niet je email.” Alleen het eerste uur, meer niet. Vergeet vooral niet al je meldingen dat eerste uur uit te zetten. Ja, Maar… Geen Maren! Je bedrijf overleeft heus dat eerste uur wel zonder jou.

Door deze verandering te implementeren werk je meer pro-actief, maak je meer vooruitgang met belangrijke activiteiten waar je eerst geen tijd voor had en het geeft je daarbij meer bevrediging en een beloning. En dat alles in slechts één uur per dag! Het kost tijd en moeite om een nieuw hersenpatroon, een nieuwe gewoonte, te ontwikkelen. Om ervoor te zorgen dat dit een succes wordt en blijft, hebben wij gedurende twee-tot-drie maanden een aantal vervolg contactafspraken met onze deelnemers, waarin wij hen ondersteunen en aanmoedigen gedurende dit proces.

Aan het einde van dit proces zijn tijd en moeite omgezet in routine. Je hebt nu een nieuwe gewoonte aangenomen, een nieuwe comfort zone.

Eric Magnusson, Managing Partner PEP® worldwide-Europe

meetings

PEP® is een geregistreerd handelsmerk, eigendom van en in licentie gegeven door IBT Europe BV handelend onder de naam PEP® worldwide Europe.

Pin It on Pinterest

Share This